Situatie fietsers Van Ryhovelaan

26 oktober 2017

Op de Van Ryhovelaan, van aan de Wondelgembrug tot de Maïsstraat is het voor de fietsers gevaarlijk tot zeer gevaarlijk om te fietsen. Aan beide kanten van de straat zijn er immers geen fietspaden, maar ook geen fiets(suggestie)stroken, waardoor de fietsers met een bang hart fietsen.

Gezien deze straat toch wel als een verbindingsweg gebruikt wordt, zouden er maatregelen moeten getroffen worden om deze onveilige situatie weg te werken.

  • Heeft de schepen weet van deze gevaarlijke situatie voor de fietsers?
  • Zo ja, welke maatregelen kunnen dringend genomen worden?
  • Zo neen, kan de schepen deze situatie laten nagaan om hierop een adequate oplossing te bieden?

Mehmet Sadik Karanfil
Gemeenteraadslid


Antwoord:

In dit deel van de Van Ryhovelaan ontbreekt inderdaad de nodige fietsinfrastructuur.  Het Mobiliteitsbedrijf heeft deze situatie reeds eerder ten gronde bekeken, met als doel deze ontbrekende schakel in het fietsnetwerk weg te werken.  Er werden oplossingen voorgesteld, zowel voor de korte als lange termijn.  Deze voorstellen werden reeds tussen de stadsdiensten besproken. 

Op langere termijn blijken in deze straat rioleringswerken noodzakelijk, waarbij de straat integraal zal worden heraangelegd.  Bij een dergelijke integrale heraanleg zijn de vrijheidsgraden in het ontwerp uiteraard groter.  Op die manier komt ruimte vrij om aan beide straatzijden fietspaden in te richten, die dan aansluiten op de bestaande fietspaden vanaf Maïsstraat. 

Voor de korte termijn is de voorgestelde inrichting echter complexer, omdat daarbij grotendeels moet worden uitgegaan van bestaande boordstenen, bomen, afwatering, e.d.  Deze elementen kunnen eventueel wel lokaal worden aangepast, maar niet over de totale lengte. De hier gekozen oplossing hangt in belangrijke mate af van het al dan niet noodzakelijk behoud van de rechtsafslagstrook ter hoogte van de Wondelgembrug.  Als deze rechtsafslagstrook (aan de bakkerij en de krantenwinkel) kan worden gesupprimeerd, dan komt veel ruimte vrij.  Door middel van een herbelijning van de volledige straat kan de nodige fietsinfrastructuur dan worden ingericht.  

Het al dan niet noodzakelijk behoud van de rechtsafslagstrook zal nu blijken uit de evaluatie van het circulatieplan.  Deze evaluatie en resultaten worden verwacht eind februari 2018.  Afhankelijk van die bevindingen zal blijken op welke manier de fietsinfrastructuur in dit deel van de Van Ryhovelaan kan worden ingericht.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info