Defecte of slecht werkende digitale informatieborden van De Lijn

10 oktober 2013

De Lijn heeft iets minder dan twee jaar geleden heel wat haltes in Gent uitgerust met digitale realtime informatieborden. Het komt soms voor dat een aantal van deze borden niet of niet optimaal werkt.

Ik verwijs o.a. naar het informatiebord aan de halte van tramlijn 1 op het einde van de Veldstraat, dat al een tijd defect is.

  • Hoeveel informatieborden van De Lijn zijn momenteel niet consulteerbaar voor reizigers omdat ze nog niet in gebruik zijn, defect zijn of niet optimaal werken?
  • Wat zijn hiervoor de redenen en binnen welke termijn zal hieraan worden verholpen?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Eigenlijk is dit een vraag die beter in het Vlaams parlement kan worden behandeld en meer specifiek aan minister Crevits, bevoegd voor De Lijn. Deze borden vallen immers volledig onder haar bevoegdheid. Als gemeentelijke overheid hebben we wel meegedacht over de vormgeving en de plaatsen van deze infoborden, maar het beheer ervan is unieke bevoegdheid van De Lijn.

Maar ik heb toch de informatie laten opvragen bij de diensten van De Lijn.


De Lijn stelt het volgende:

“De Lijn heeft 114 informatieborden aan de haltes in Gent. Van de 114 borden zijn er 27 nieuw geplaatste palen die wachten op een aansluiting op het elektriciteitsnet. Hier is De Lijn afhankelijk van Eandis om de aansluiting te realiseren. De Lijn dringt steeds aan op een zo snel mogelijke aansluiting. 14 van deze borden worden normaliter binnen de twee weken in werking gesteld.

Van de geïnstalleerde en aangesloten borden vertonen een aantal borden defecten. Het aantal defecten varieert dagelijks en ook op verschillende tijdstippen van de dag. Dus het is niet mogelijk een vast cijfer te geven. 7 palen zijn langdurig buiten werking omwille van water in de binnenbehuizing. Er wordt nu gezocht naar de oorzaken van dit probleem (condens, insijpeling, …?) om dan zo snel mogelijk een structurele oplossing te voorzien.

Daarnaast zijn er een aantal haltepalen die soms uitvallen omwille van technische defecten. Hier gaat het voornamelijk om het tijdelijk wegvallen van het GPRS-signaal door een overbelasting van het mobiele netwerk waarvan deze palen gebruik maken. Daarnaast worden defecten ook veroorzaakt door een fout in het softwareprogramma (vergelijk het met een computer die soms blokkeert of vastloopt) waardoor het moet geherinitialiseerd worden. Hier lopen testen met de leverancier om na te gaan hoe we die technische problemen kunnen vermijden.

De werking van de palen wordt gemonitord door een systeem dat aangeeft of een paal buiten werking is of niet. Op basis van deze aanduidingen sturen wij (De Lijn dus) een ploeg ter plaatse om herstellingen te doen of het systeem terug op te starten. Dergelijke herstellingen gebeuren normaal binnen de week.”

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info