Zorgen om verkeersveiligheid in schoolomgeving Sint-Paulusstraat, Gent

6 maart 2014

Ouders van de scholen in de buurt van de Sint-Paulusstraat maken zich dagelijks zorgen over de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. Bijgevoegde foto’s illustreren de verkeersonveilige situaties die er zich dagelijks voordoen: dubbelparkeren, op het trottoir en zebrapad parkeren, etc.

Vooral in de Sint-Paulusstraat zelf doen zich hierdoor, mede vanwege het tweerichtingsverkeer, dagelijks incidenten voor. Bovendien ontstaat er dagelijks file om de buurt terug te verlaten, want dit kan op dit moment enkel via de Lostraat richting Koning Elisbethlaan.

Ouders suggereren dan ook zelf om bijvoorbeeld van de Sint-Paulusstraat een eenrichtingsstraat te maken, richting Smidsestraat. Op die manier zou tegenliggend verkeer elkaar er alvast niet meer hinderen. Om extra mogelijkheden te creëren om de buurt te verlaten zou bijvoorbeeld ook de rijrichting van de Knokkestraat kunnen omgekeerd worden en/of de rijrichting van het deel van de Smidsstraat tussen de Lostraat en de Knokkestraat.

Ik heb dan ook volgende vragen:

  • Hoe beoordeelt u deze situatie en hoe staat u tegenover de suggesties?
  • Welke maatregelen kunnen/zullen genomen worden om deze schoolomgeving verkeersveiliger te maken?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Aan heel veel scholen merken we 's morgens en op woensdagmiddag een drukke verkeerssituatie waarbij verschillende verkeersdeelnemers met elkaar in conflict kunnen komen. Op zich gebeuren hier echter weinig ongevallen, ook al omdat chaos zorgt voor lage snelheid. De meeste zware ongevallen gebeuren niet voor de schoolpoort, maar langs de drukkere wegen met hogere snelheden op de routes naar school.

Dat neemt uiteraard niet weg dat er een groot gevoel van verkeersonveiligheid kan heersen. Tegen het foutparkeren kan alvast worden opgetreden door de politie. Wat de verkeerscirculatie betreft, ben ik eerder gewonnen voor het idee om de schoolomgeving tijdens de ochtend- en avondspits verkeersluwer te maken dan voor de voorstellen om het autoverkeer vlotter te ontsluiten. De hele verkeerscirculatie in de buurt wijzigen om het autoverkeer te faciliteren richting school en weg van de school, lijkt mij minder aangewezen.

Ik denk hierbij concreet aan initiatieven zoals fietspoolen of het inrichten van een schoolstraat. Deze voorstellen worden echter best besproken tussen de scholenconsulent van het Mobiliteitsbedrijf en de Sint-Paulusschool. Ik zal hiertoe dan ook opdracht geven.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info