Mobiel Dienstencentrum (Mobi)

11 december 2017

Sinds 2012 biedt de dienst Burgerzaken, Gentinfo en de Bibliotheek dienstverlening aan op locatie via het Mobiel Dienstencentrum (Mobi). Het Mobiel Dienstencentrum houdt wekelijks of twee wekelijks halt op verschillende locaties waar burgers terecht kunnen voor een uitgebreid aanbod aan diensten.

De afgelopen jaren zijn de locaties en het bedieningsschema van Mobi een aantal keren geëvalueerd en bijgestuurd.  Zo werden ook ziekenhuizen in het bedieningsschema opgenomen en hoeven ouders niet meer naar de loketten van het AC Zuid om er hun de geboorte van hun baby aan te geven.

Concreet heb ik volgende vraag:

Hoe worden de huidige locaties en het bedieningsschema van het Mobiel Dienstencentrum geëvalueerd?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het klopt dat het Mobi sinds mei 2012 uitrijdt en verschillende haltes aandoet. Sindsdien evalueren we en sturen we bij waar nodig. Ik neem u even terug mee in de tijd:

Een jaar na de lancering van de vrachtwagen hielden we een evaluatie: de gebruiker werd bevraagd en we vroegen bezoekerscijfers op van elke halte. Zo kwamen we te weten dat onze dienstverlening geapprecieerd werd maar dat onze bereikbaarheid en efficiëntie geoptimaliseerd kon worden. Het bedieningsschema werd aangepast met o.a. langere openingsuren aan de stations Dampoort en Sint-Pieters. Werkende en pendelende Gentenaars konden vanaf dan tot 19uur terecht in de vrachtwagen.

Een jaar later, vanaf augustus 2014, werd beslist om Mobi ook aan het Van Beverenplein te laten stoppen zodat de Gentenaars uit de dichtbevolkte Bloemekenswijk ook van deze dienstverlening gebruik kunnen maken.

In 2015 werd ook de halte aan het AZ Sint-Lucas aan het bedieningsschema toegevoegd. Ouders konden vanaf begin november hun baby 2 voormiddagen per week aangeven op de vrachtwagen, dicht tegen de kraamkliniek. Deze halte werd eind vorig jaar opnieuw geschrapt toen er een permanent lokaal voorzien werd binnen het ziekenhuis.

Intussen bleef het aantal bezoekers van het mobiel dienstencentrum groeien. Waar er in 2012 nog ‘slechts’ 2.400 Gentenaars geholpen werden op het Mobi, steeg dat in 2013 al naar een kleine 4.000 en meer dan 5.000 in 2014. In 2016 werden voor het eerst meer dan 10.000 bezoekers geholpen. Dit jaar, zitten we begin december al op een 10.500 bezoekers. Toplocaties zijn station Gent SP en de Brugse Poort. Ook het Van Beverenplein doet het goed, Dampoort is een standvastige middenmoter en Sint-Kruis-Winkel de vaste hekkensluiter.

Uiteraard blijven we de cijfers monitoren. Dit jaar werd het dienstschema nog niet aangepast en dat zijn we op die moment ook niet meer van plan. Momenteel loopt alles vlot. Dat wil niet zeggen dat we onze ogen niet open houden voor bepaalde opportuniteiten of nieuwe noden.

Zo werd onderzocht of Mobi ook het Rabot kon aandoen maar daar wordt nu gekeken om er een vast hulpkantoor in onder te brengen. We staan dus steeds open voor verbeteringen met als doel dienstverlening voor Gentenaars te optimaliseren. 

Sofie Bracke
Schepen van Burgerzaken en Protocol en Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Voor de werking van deze website en om uw surfervaring te verbeteren worden cookies gebruikt. Meer info.