Coronavragen via Gentinfo

16 april 2020

De afgelopen weken en dagen werd er vanuit stad Gent veel gecommuniceerd over de maatregelen van de stad i.k.v. het coronavirus. Gentinfo is een belangrijk aanspreekpunt voor Gentenaars die met vragen zitten over het coronavirus en de maatregelen van de overheid.

Vraag:
1) Hoeveel coronagerelateerde vragen ontving Gentinfo via het nummer 09/210 10 10 sinds het uitbreken van het coronavirus in België begin maart?

2) Hoeveel vragen ontving Gentinfo via mail of sociale media over hetzelfde onderwerp?

3) Waar gaan de meeste vragen over? 

4) Hoeveel procent van de vragen werd beantwoord door stadsdiensten? 

5) Hoeveel procent van de vraagstellers werd doorverwezen naar een andere instantie (bv. Vlaamse en federale overheid)?

Veli Yüksel
Gemeenteraadslid

Antwoord:
Hoeveel coronagerelateerde vragen ontving Gentinfo via het nummer 09/210 10 10 sinds het uitbreken van het coronavirus in België begin maart?

Gentinfo ontving tot en met 16 april in het totaal 4426 telefonische oproepen die corona-gerelateerd zijn

Hoeveel vragen ontving Gentinfo via mail of sociale media over hetzelfde onderwerp?

Gentinfo ontving tot en met 16 april 1074 e-mails die corona-gerelateerd zijn

Gentinfo ontving tot en met 16 april 177 chats die corona-gerelateerd zijn

Gentinfo ontving tot en met 16 april 48 facebook vragen die corona-gerelateerd zijn

Gentinfo ontving tot en met 16 april 28 twitter-vragen die corona-gerelateerd zijn

Gentinfo ontving tot en met 16 april 96 vragen via de website die corona-gerelateerd zijn

Gentinfo ontving tot en met 16 april 1 fysieke brief die corona-gerelateerd is

Waar gaan de meeste vragen over?

De top 10 van de vragen ziet er zo uit:

Zijn de diensten open?

Info over de maatregelen

Van Eyck: wat met mijn tickets?

Vinden markten plaats/ zijn winkels open / mag ik openen?

Is bibliotheek open/ kan ik mijn werken verlengen?

Evenementen doorgaan?

Gaan sportlessen of sportkampen door  / zijn de sportaccommodaties open?

Kan ik mij opgeven als vrijwilliger?

Afspraken maken met diensten of gaat mijn afspraak nog door?

Gaat mijn huwelijk door?

Hoeveel procent van de vragen werd beantwoord door stadsdiensten?

94% van de vragen zijn door Gentinfo direct zelf kunnen beantwoord worden. Slechts 6% werd dus doorgestuurd naar andere diensten. Die 6% was vooral richting Politie, Groendienst, Mobiliteitsbedrijf, dienst Communicatie, Sportdienst, dienst Economie, OCMW en dienst Kinderopvang

Hoeveel procent van de vraagstellers werd doorverwezen naar een andere instantie (bv. Vlaamse en federale overheid)?

Naar federale of Vlaamse instanties is bijna niet doorverwezen. Het gaat om minder dan 1%. Die enkele vragen werden doorverwezen naar de federale corona-lijn indien men meer gedetailleerde info wenste, of naar FOD Economie.

Sofie Bracke
Schepen voor Economie, Ondernemen, Handel, Haven, Sport, Digitalisering en Publiekszaken 

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info