inrichting openbaar domein

23 november 2021

Op de commissie MOW van maart 2021 antwoordde schepen Watteeuw op een vraag van collega Van Renterghem inzake het autovrij gebied het volgende: “De evaluatie van de bestaande signalisatie voor het hele autovrije gebied staat gepland voor het najaar van 2021.” De schepen meldde eveneens het volgende: “Algemeen streven we met deze evaluatie naar meer uniformisering van signalisatie en andere aanduidingen op het openbaar domein, en daardoor grotere herkenbaarheid.”

Een streven dat Gemeenteraadslid Christophe Peeters volkomen onderschrijft teneinde de verrommeling van ons openbaar domein tegen te gaan. Peeters verwijst in dat verband naar zijn vraag tijdens de commissie van november 2021 over de Vlaanderenstraat. In het antwoord gaf de schepen de timing van een aantal herinrichtingen van knips mee. Sint-Pietersnieuwstraat en het Lippensplein worden op dat vlak in 2022 aangepakt. Voor bijvoorbeeld het Koophandelsplein is dat 2024, het ogenblik van de herinrichting van de volledige as.

Vraag:
Zullen de blokken en enorme bloempotten tot dan te bewonderen zijn op het Koophandelsplein? Is er in de tussentijd iets mogelijk om het uitzicht te verfraaiien?
Is de evaluatie van de signalisatie van het volledig autovrij gebied inmiddels gebeurd? Zo ja, wat zijn de resultaten? Zo nee, wanneer zal dit gebeuren?

Antwoord:

Stand van zaken inrichting poorten AVG

Bij de invoering van het circulatieplan werden er TIOD’s ingericht op plaatsen waar er poorten tot het autovrij gebied, beperkingen of een verbod is voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Om deze plekken uniform en herkenbaar te accentueren kreeg de publieke ruimte een tijdelijke inrichting met herkenbare elementen. De blokken en grote bloempotten zijn destijds gekozen omwille van hun herkenbaarheid en maken deel uit van deze herkenbare inrichting totdat deze zones opnieuw ingericht worden.

In het voorbeeld dat u aanhaalt over het Koophandelsplein is eventuele verrommeling die u zou kunnen ervaren altijd het samengaan van meerdere elementen in de publieke ruimte. Naast de infrastructuur en signalisatie voor het weren van doorgaand autoverkeer op het Koophandelsplein is er ook heel wat infra voor het tramknooppunt, een vrij divers materiaalgebruik en een aantal horecaterrassen tijdelijk vergund op de vrijgekomen beschikbare ruimte (i.k.v. gunstmaatregelen i.f.v. de heropening van de horeca tot en met 15 april 2022).

Het koophandelsplein vormt een strategische scharnier in de Petercelle-as waarvoor momenteel de voorbereidingen van een ambitieus riolering- en heraanlegproject zijn gestart (timing uitv. 2024/2025).

Wat betreft de signalisatie van het autovrij gebied kunnen we het volgende meegeven. In 2021 werden een aantal softwarepakketten die nodig zijn voor het beheer van het AVG vervangen. Daarnaast vroeg de herwerking van het vergunningenbeleid en de introductie van een nieuw softwareportaal voor de burger, oplevering 6/12/2021, meer input van de diensten dan initieel voorzien. Hierdoor heeft het Mobiliteitsbedrijf de start van de evaluatie van de bestaande signalisatie voor het autovrij gebied moeten verplaatsen naar begin 2022.

De bedoeling blijft om enerzijds alle toegangspoorten tot het AVG te voorzien van een uniforme identiteit, en anderzijds om de wettelijke signalisatie te optimaliseren zodat ze minder voor interpretatie vatbaar is. In de tweede jaarhelft van 2022 zouden de eerste resultaten van dit onderzoek duidelijk moeten zijn.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info