Flexibele verkeersdrempel

7 december 2021

In het antwoord op de vraag van Stephanie D'Hose (schriftelijke vraag d.d. 16 maart 2021) omtrent geluidsoverlast veroorzaakt door verkeersmaatregelen, geeft schepen Watteeuw het volgende mee: "Ondertussen kijken we ook naar nieuwe ontwikkelingen zoals trajectcontrole of de flexibele drempel die mee veert met het zwaar vervoer en waarvan de eerste testresultaten op straat alvast hoopgevend zijn."

Vraag:
Zijn er al meer resultaten bekend van proeven met dergelijke flexibele verkeersdrempels?

Antwoord:
Uit een eerste analyse op basis van bestaande gegevens blijkt dat het systeem nog niet helemaal op punt staat, nogal duur uitvalt in aankoop maar vooral ook in onderhoud. Bovendien blijkt dat de garanties op verminderde geluidshinder niet helemaal kunnen worden ingelost. Zoals het er nu uitziet heeft deze verende drempel in vergelijking met het rijbaankussen weinig meerwaarde. Ondertussen loopt in samenwerking met de dienst Milieu en Klimaat een onderzoek naar het verschil in geluidshinder tussen de rubberen exemplaren en de betonnen uitvoering, gekoppeld aan verschillende snelheidsregimes. De vergelijkende studie loopt in principe af in het najaar van 2022. Dit zal ons alvast een goed inzicht geven in de representativiteit op straat van de theoretisch onderbouwde voorwaarden die op vlak van rijbaankussens in het beleidskader snelheidsremmers werden vastgelegd.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info