Project Lightrail

1 september 2008
Het project waarnaar mevrouw Stevens verwijst is het openstellen van spoorlijn 204 Gent Zeehaven - Gent Noord voor personenvervoer. Een nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd op vraag van Vegho (Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen) en waarin gezocht werd naar de vervoerssystemen die in staat zijn een belangrijke reductie van het autogebruik in het woon-werkverkeer te realiseren, selecteert de lightrail als het meest geschikte materieel hiervoor.

Over Max Mobiel stelt deze studie: "Hoewel succesvol en groeiend, bereikt deze pendeldienst echter niet de grote massa werknemers die zich dagelijks naar de Haven verplaatsen. Hij is vooral gericht op werknemers die niet over een auto beschikken. Het effect op de reductie van automobiliteit is verwaarloosbaar."

Spoorlijn 204 is een onderdeel van de projectacties die door Vegho werden ingediend in het kader van het Pendelfonds. Andere acties zijn: Het aantrekken van een mobiliteitsmanager, organiseren van collectief vervoer: Max Mobiel, carpool, bedrijfsbussen, fietsgebruik, sensibiliseren en promotie via mobiliteitsevenementen.

Naar mijn aanvoelen deed Vegho baanbrekend werk door te laten onderzoeken welke nieuwe vervoersmodi mogelijk zijn voor het Gentse havengebied en verdienen ze hiervoor veel lof. Ze bereikten niet enkel een draagvlak bij hun leden maar konden tevens tot de afspraak komen dat het georganiseerde collectief vervoer van Volvo Cars in de toekomst ook door werknemers van andere bedrijven zal kunnen gebruikt worden. En natuurlijk: ze gaven het dossier spoorlijn 204 een voorzet.

Het kiezen voor het type lightrail zou een heel snelle verbinding mogelijk maken.

De idee om spoorlijn 204 open te stellen voor personenvervoer kent vandaag reeds een groot draagvlak, zo blijkt onder meer uit het verslag van de infosessie op 7 maart, in zaal Orchidee van Acelor Mittal met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, van de stad, van de haven, van de gemeente Zelzate, van het projectbureau Gentse Kanaalzone en van de bewonersgroep Sint-Kruis-Winkel - Mendonk.

Het dossier werd eveneens besproken op de stuurgroep van het SRN (subregionaal netwerk) Project Gentse Kanaalzone, van 17 juni ll.

In de haalbaarheidsstudie die de NMBS op deze stuurgroepvergadering voorstelde werden drie mogelijke uitbatingscenario?s uitgetekend en mogelijke knelpunten onderzocht. Als besluit stelt de NMBS dat lijn 204 niet geschikt is voor light rail, dat een gemengde exploitatie met gebruik Infrabelstruktuur mogelijk is (bijvoorbeeld tot Gent-Sint Pieters) maar dat er te weinig potentieel is voor een hoge frequentie en dat een gemengde exploitatie enorme investeringen zal vergen. Mogelijks wordt door de NMBS nog een uitgebreide studie uitgevoerd.

Tot zover deze korte situering.

Ook ik wil vandaag een lans breken voor het openstellen van lijn 204 voor personenvervoer en wel om volgende redenen:

  • De ontsluiting van de grootste tewerkstellingspool van Oost-Vlaanderen is een noodzaak. De vele files tgv van de werken op de J.F. Kennedylaan benadrukken dit.
  • Te verwachten is dat het verkeer op de R4 Oost nog zal toenemen. Als het woon-werk verkeer in de Kanaaldorpen rond de haven daalt, vergroot de leefbaarheid.
  • Het pegasusplan Oost-Vlaanderen heeft geen aandacht voor duurzaam vervoer naar de Gentse haven.
  • Niet enkel de bedrijven zijn gebaat, ook de bewoners van de Kanaaldorpen kunnen op die manier vlugger naar het werk, naar het station, naar de stad. Het "we behoren tot Gent gevoel" wordt versterkt.
  • Het aantal busritten van De Lijn in de kanaaldorpen (drie maal per dag) is vandaag ontoereikend.
  • Bewoners uit Sint Kruis Winkel, Mendonk en Desteldonk kunnen moeilijk gebruik maken van de belbus omdat die niet verder rijdt dan Oostakker en het systeem bovendien niet gebruiksvriendelijk is.
  • Impact op het milieu: Collectief vervoer via een treinverbinding kan een aanzienlijke reductie teweeg brengen van de uitstoot van fijn stof.
  • Er is een grensoverschrijdend potentieel, waarmee tot nog toe in geen enkele studie rekening werd gehouden. Op de Kanaalzoneconferentie werd immers gesteld dat men denkt aan een treinverbinding vanuit Terneuzen richting Gent.

Tevens vragen de inwoners van de Kanaaldorpen dat een stopplaats wordt voorzien aan het Knippegroen. Twee goede argumenten: P&R kan worden georganiseerd op het pleintje aan de Smishoekstraat en er is de bouw van de nieuwe elektricteitscentrale.

Collega?s, de idee om personenvervoer mogelijk te maken op spoorlijn 204 is natuurlijk een schitterend idee.

Helaas zal het niet dit Stadbestuur zijn die de knoop moet doorhakken.

In de loop van de maand oktober wordt in de schoot van de NMBS hierover een beslissing genomen.

Wat kan de Stad doen?

Het project ten volle ondersteunen en alles in het werk stellen opdat er door de NMBS een gunstige beslissing wordt genomen.

Bij een gunstige beslissing:

  • Meewerken om de nodige vergunningen te verkrijgen.
  • Samenwerken met Max Mobiel om bijkomende shuttle diensten te voorzien.
  • Bekijken of de voorziene stopplaatsen van deze personenvervoertrein kan leiden tot extra Park en Ride-plaatsen. En deze opnemen in het Park&Ride aanbod van de stad.

En tot slot wat kan de stad nog doen: de vingers kruisen op 15 oktober, wanneer de beslissing valt.

Sabine Claeyssens
Gemeenteraadslid

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info