Heraanleg Coupure-Rechts

28 januari 2022

De heraanleg van Coupure-Rechts is een belangrijk dossier waarin al heel wat stappen zijn gezet. Gemeenteraadslid Christophe Peeters merkte op dat tot op heden de opdracht nog niet is toegekend aan de opdrachtnemer. 

Vraag:
Ik had graag een stand van zaken gekregen in dit dossier. Hoever staat dit momenteel, wat is de voorziene timing voor de start van de werken en welke eventuele hordes moeten er nog worden genomen om van start te kunnen gaan?

Antwoord:
Hierbij een overzicht waar we momenteel staan met het dossier en welke stappen nog te nemen zijn:

De gemeenteraad heeft in zitting van 14 december 2009 de samenwerkingsovereenkomst met TMVW en de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn betreffende de uitvoeren van wegen-, riolerings- en spoorinfrastructuurwerken in de Coupure Rechts (tramlijn 4) in het gedeelte tussen de Papegaaistraat en de Contributiestraat goedgekeurd.

Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 24 juni 2021 de ontwerpplannen betreffende de integrale heraanleg van de Coupure Rechts te Gent goedgekeurd.

De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 het bestek van de overheidsopdracht van werken voor het uitvoeren van wegen-, riolerings- en spoorwerken en groenaanleg in de Coupure Rechts - TDW/2021/097 - ID 5183, vastgesteld.

Op 18 november 2021 werd de omgevingsvergunning ontvankelijk verklaard en liep het openbaar onderzoek van 26/11/2021 tot 25/12/2021. De ingediende bezwaarschriften zijn momenteel in behandeling en we wachten hier op een beslissing over de vergunning van Vlaanderen begin maart.

Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 25 november 2021 de gunning goedgekeurd van deze opdracht aan TM Willemen Infra - Denys, Booiebos 4 te 9031 Drongen. De sluiting van de opdracht met de aannemer zal afhangen van deze beslissing en van het feit of er eventueel nog in hoger beroep zal gegaan worden bij de raad van vergunningsbetwistingen. Vermoedelijk eind april zal dat duidelijk zijn.

Gunningsbedrag: 6.206.250,40 euro excl. btw, waarvan 2.536.237,77 euro ten laste van De Lijn, 1.838.923,71 euro ten laste van TMVW en 1.831.088,93 euro + 384.528,68 euro (21% btw) = 2.215.617,61 euro ten laste van de Stad.

Ter info geven we ook mee: Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen. Het bedrag van 150 miljoen euro dat daarvoor beschikbaar is, wordt verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente. Hiermee wil de Vlaamse overheid bijkomend investeren om het maatschappelijk en economisch weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Tot 30 september 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie voor investeringen in fietsinfrastructuur ('Kopenhagen'). 

Het uitvoeren van wegen-, riolerings- en spoorwerken en groenaanleg in de Coupure Rechts komt in aanmerking voor deze subsidie. De subsidiabele posten worden geraamd op 769.253,60 euro excl. btw + 161.543,26 euro (21% btw) = 930.796,86 euro incl. btw. Er wordt een subsidie gevraagd voor 1/3 van dit bedrag, of 310.265,62 euro. Deze subsidie aanvraag werd voorgelegd aan het college van 03 februari ll.

Alle voorafgaande nutswerken zijn uitgevoerd.

Tot slot geven we mee dat eens de omgevingsvergunning bekomen, de startdatum gepland is op 1 augustus 2022. Er zal dan zeker nog een infobrief naar aanleiding van de start van de werken verspreid worden.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info