Gemeentelijke holding

26 januari 2009
Dat een gemeentelijk overheidsinstrument als de Gemeentelijke Holding investeert, diversifieert via Publi-T in Elia (hoogspanningsnet), heeft een logica, maar dat de Holding investeert in de luchthaven van Charleroi, nota bene om die te privatiseren (sic)!, heeft die logica niet.
  • Wat is de betrokkenheid van de gemeenten?
  • Hoe werden de gemeenten, waaronder Gent ge?nformeerd?
  • Werd hun mening gevraagd en wat is die mening en specifiek die van Gent?
  • Hoe en in welke zin wordt er door wie (verder) gereageerd, zeker nu de dividenden en de Gemeentelijk Holding bij gewijzigde omstandigheden zelf onder druk staan?

Frank Wijnakker
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Het is zo dat er nog geen definitieve beslissing gevallen is in verband met de participatie voor de luchthaven van Charleroi. Maar ik moet u daar zeggen dat het consortium van SAVE en de Gemeentelijke Holding een bod heeft ingediend om 48,89 % van de luchthavenbeheerder van Charleroi over te kopen met het ? eigenlijk wordt dat beschouwd of voorgesteld als een privatisering. Zeer vreemd, privatiseren naar een overheidsholding met belastinggeld, een vreemde kronkel, maar inderdaad de Waalse regering, de Waalse autoriteiten geven de voorkeur aan dit consortium van SAVE en de Gemeentelijke holding.

Er is enkele jaren geleden binnen die Gemeentelijke Holding beslist om te diversifi?ren: activiteiten die nauw aanleunen bij de publieke sector en dit wordt daar meegedeeld als een voorbeeld daarvan. Maar eigenlijk kan de Raad van Bestuur hier autonoom over beslissen, wat op zich ook een vreemde constructie is en eigenlijk niet helemaal goed zit. In feite hebben we daar dezelfde reactie gekregen als op het moment dat er beslist is over een kapitaalsverhoging in Dexia. We hebben daar ook niets over te zeggen gehad. Men heeft de aandeelhouders niet geconsulteerd via een algemene vergadering, men heeft ons dat alleen meegedeeld op een vergadering 9 december 2008. Men had daar beloofd dat men ook nog die presentatie op de website zou plaatsen. Tot op heden anderhalve maand later is dat niet gebeurd en tot onze grote verbazing werd ons daar ook meegedeeld door de voorzitter van die vergadering, een collega hier in de raad, dat er ook een participatie genomen is in Fortis. Het wordt dus steeds mooier natuurlijk.

Dus ik denk in die zin dat we met een probleem zitten inzake de Gemeentelijke Holding. Enfin, wij niet, maar dat de Gemeentelijke holding met een probleem zit en dat de wijze waarop men daar aan het werk gaat met ons geld, met belastinggeld, dat dit eigenlijk niet helemaal is zoals het behoort te zijn. Ik denk dat we ons globaal vragen moeten stellen bij de werking, het functioneren van de Gemeentelijke Holding, bij de manier waarop daar wordt omgegaan met belastinggeld van de gemeenten. Dat je je de vraag kunt stellen of je moet investeren in de luchthaven van Charleroi met onder andere en voornamelijk Vlaams belastinggeld? Dat je met belastinggeld moet participeren in Fortis - zeker met gemeentelijk belastinggeld, dat je als federale regering iets doet daar wil ik nog inkomen. Maar ook in een aantal andere participaties: men zit in Dexia, men zit Elia, men zit in Cofinimmo vastgoed, men zit in ASTRID (wat nog enigszins te begrijpen valt want dat is een telecom netwerk voor de hulp- en veiligheidsdiensten), vastgoedvennootschap Montea, nog hier en daar in energie en hernieuwbare energie, Fortis zoals gezegd, Dexia Immorent, DG Infra+, vastgoed ook, een stuk obligatieportefeuille en dus nu in de luchthaven van Charleroi.

Ik denk concluderend, collega Wijnakker, dat er dringend een gesprek op gang moet komen. We gaan dat ook agenderen op het eerstvolgende overleg met de schepenen van Financi?n van de Vlaamse centrumsteden. Maar ik denk dat we ons in het algemeen als steden en gemeenten moeten bezinnen over de rol, het nut van de Gemeentelijke Holding en vooral over participaties in commerci?le beursgenoteerde bedrijven in een concurrenti?le markt met belastinggeld. Als u het aan mij vraagt, maar dat is een persoonlijke opinie, denk ik best dat we de hele handel opdoeken en op termijn weliswaar, want we gaan nu niet verkopen onze participaties, niet op dit niveau, anders hebben we er teveel geld aan verloren. Maar ik denk dat we uiteindelijk gaan moeten streven om de Gemeentelijke Holding op te doeken en te stoppen met belastinggeld te stoppen in allerlei vreemde initiatieven zoals Fortis en de luchthaven van Charleroi. Dat zal ook het standpunt zijn dat ik zal verdedigen naar de collega?s schepenen van Financi?n van de centrumsteden.

Christophe Peeters
Schepen van Financi?n, Facility Management en Sport

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info