Afvalophaling Overpoortstraat

10 juni 2009
Op regelmatige basis verneem ik van heel wat buurtbewoners van de Overpoortstraat dat hun huisvuilzakken op vrijdagmorgen voor Ivago langskomt zich jammer genoeg niet meer in dezelfde staat bevinden als deze waarop ze voor hun deur werden geplaatst.

Op donderdagavond vindt immers traditioneel de drukste avond plaats in de studentenbuurt en dient men vast te stellen dat sommige bezoekers van deze uitgangsbuurt het nodig vinden om deze vuilniszakken te verplaatsen of te scheuren met alle nefaste gevolgen vandien.

Is de schepen bereid om de rondes van de huisvuilophaling in de buurt van de Overpoortstraat op een andere dag dan vrijdagmorgen te laten plaatsvinden opdat deze overlast kan vermeden worden en Ivago in goede orde zijn werk kan verrichten ten behoeve van de netheid van deze druk bewoonde buurt?

Carl De Decker
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Het betreft een ernstige problematiek die spijtig genoeg veel complexer is dan dit op het eerste gezicht lijkt. Een werkgroep met IVAGO, de politie, dienst Lokale Preventie, Gebiedsgerichte Werking en de studentenambtenaar buigt zich reeds over deze problematiek en onderzocht de mogelijke oplossingen. Het veranderen van ophaaldag lijkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is:

  • Op donderdagnacht is er inderdaad het probleem van vandalisme, maar op vrijdagmorgen is de dienst openbare reiniging van IVAGO met veel mankracht en materieel in de zone aanwezig om de gevolgen van de feestnachten zo vlug mogelijk op te ruimen. Ten laatste rond 9 uur is alles opgeruimd ?n is ook het huisvuil weg. De werkzaamheden zijn op elkaar afgestemd.
  • De werkgroep vreest dat studenten sowieso op vrijdag nog afval gaan buitenzetten voordat ze huiswaarts keren wat dan heel het weekend en tot het de week nadien niet wordt opgehaald en foutief blijft buitenstaan.
  • De problematiek betreft heel de site rondom de Overpoortbuurt, en meer specifiek de 'loopwegen', zowel richting centrum als richting Sint-Pietersstation. IVAGO werkt voor de ophaling met een ingenieus logistiek systeem van ophaalzones. De vernoemde straten vallen in verschillende ophaalzones. Een wijziging doorvoeren heeft invloed op meer dan ??n zone. Wijzigen kan men slechts door volledige zones te switchen met andere ophaalzones, in andere delen van onze stad. Organisatorisch een hele opdracht dus die een lange en intensieve communicatie zal vergen om de gewoontes te veranderen in deze wijk maar ook in de wijken waar door deze switch de ophaaldag ook zal wijzigen en waar men niet gevraagd heeft naar een switch.
  • Donderdagavond is weliswaar de drukste, maar niet de enige uitgangsavond. Ook op dinsdag- en woensdagavond kan het erg druk zijn.
  • Klachten over het buitenplaatsen van huisvuilzakken door studenten bereiken ons ook vanuit verschillende andere wijken.

Om het vandalisme te voorkomen werd binnen de werkgroep afgesproken om op een beperkt aantal risicodonderdagavonden (15-tal) het huisvuil preventief op te halen. Dit gebeurde op donderdag 2 april en zal opnieuw gebeuren op donderdag 25 juni (zomernacht). Op 2 april werd ongeveer 2,7 ton restafval, 2 ton glas en 2 ton papier opgehaald. Dit is ongeveer 30 % van een normale ophaling.

Bij volgende gelegenheden zullen de bewoners waar huisvuil op donderdagavond werd opgehaald, op hun foutief en risicogedrag gewezen worden d.m.v. een kaartje/brief?

Voor de betrokken straten wordt ook onderzocht of het uur van ophaling lichtjes kan aangepast worden, waarbij de inzameling start vanaf 8.30 uur i.p.v. 7 uur en waarbij de burgers gevraagd wordt hun afval pas ?s morgens buiten te zetten. Indien dit mogelijk blijkt, zal dit aan de betrokken straten ook duidelijk en gericht meegedeeld worden. Het politiereglement op de ophaling van huishoudelijk afval voorziet trouwens dat het huisvuil pas vanaf 5 uur ?s morgens mag buiten geplaatst worden. Dit beperkt het aantal mogelijke problemen die zich meestal ?s nachts voordoen. Deze aanpak wordt op binnen de werkgroep besproken, opgevolgd en ge?valueerd.

Daarnaast is het ook de bedoeling om bij het begin van het academiejaar bijzondere aandacht te besteden aan deze problematiek in gerichte communicatiekanalen naar de studenten (onthaalpakket, Guido Gids, websites onderwijsinstellingen, folder eerstejaars...) en de studenten hiervoor sterk te sensibiliseren.

Tom Balthazar
Schepen van Milieu en Sociale Zaken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info