Aanleg van een verbindingsweg tussen de stationswijken

22 februari 2010
De Timichegtunnel zou tegen de zomer 2010 zijn afgewerkt. De Boentweg zal pas in een latere fase (2015?) worden aangelegd. In het huidige inrichtingsplan voorziet men in het verlengde van de Timichegtunnel een verbindingsweg die rechtdoor loopt tussen de Sint-Denijslaan en de Fabiolalaan.

Deze zou openstaan voor doorgaand verkeer en de verbinding tussen de stationswijken. Er zijn voor- en tegenstanders maar heel wat bewoners van de Rijsenbergwijk vrezen een grote toename van het autoverkeer door de aansluiting op de autosnelwegen via de Pegoudlaan.

In het verslag van de klankbordgroep van 20 oktober 2009 leest men dat de Stad Gent zich afvraagt of het geen goed idee is om in afwachting van de realisatie van de Boentweg de rechtstreekse verbindingsweg tussen de Sint-Denijslaan en de Fabiolalaan dan toch niet open te stellen voor doorgaand verkeer. Reden hiervoor is dat men na het sluiten van de Voskenslaantunnel weinig tot geen klachten ontving over het ontbreken van een snelle verbinding tussen de 2 stationswijken. Het college had op het moment van de klankbordgroep hierover nog geen standpunt ingenomen.

Hierbij heb ik dan ook de volgende vragen aan mevrouw de schepen:

  • Zal de Timichegtunnel binnen de vooropgestelde termijn zijn afgewerkt?
  • Wat is het standpunt van het college ivm het al dan niet onmiddellijk openstellen van de verbindingsweg tussen de 2 stationswijken in afwachting van de realisatie van de Boentweg?

Stefaan Noreilde
Gemeenteraadslid

Antwoord:

Het klopt in ieder geval dat er voor- en nadelen zijn voor het al dan niet openstellen van deze rechtdoor-verbinding. Het college heeft zich voorgenomen om in een participatieve communicatie, inspraak te laten gelden alvorens die beslissing te nemen. De planning voor deze inspraakronde is de volgende.

Er komt een grondige bespreking in de klankbordgroep in voorbereiding van een groter participatief publieksmoment over mobiliteit op 30 maart 2010. Op 18 april 2010 is er ook een publieksmoment voor de bewoners uit de stationsbuurten (Rijsenbergbuurt, Sint-Pieters-Aaigem en Sint-Pieters-Buiten) en de handelaars in deze wijken. Er zal nog eens een schriftelijke bevraging zijn tijdens het eerstvolgende werkbezoek op zondag 25 april: daar zijn ongeveer 800 ingeschrevenen, die dus duidelijk hun betrokkenheid bij dit project hebben aangetoond.

Het is de bedoeling om de signalen uit elk van deze fora - want het is toch wel een beetje verschillend publiek: de buurt, de handelaars, en dan de ge?nteresseerden - mee te nemen in de beslissing. Het zou dan zeker ook niet verstandig zijn om nu al een standpunt te gaan bepalen.

Er zijn wel een aantal elementen die we zeker ook moeten meenemen in de overweging. Ten eerste, wat is er nog te verwachten van werfverkeer? Als de rechtdoor-corridor wordt afgesloten, dan ontnemen we ook de mogelijkheid aan de vrachtwagens om op weinig hinderlijke wijze naar de werven te rijden. Het zou dus kunnen dat men het voor de vrachtwagens wel nog toelaat, maar voor het gewone verkeer niet. Dat is ??n van de oplossingen. Als er niet zoveel werfverkeer meer is, kan hij inderdaad volledig worden afgesloten. Ten tweede is er natuurlijk ook De Lijn, wat gebeurt er dan met De Lijn? Dat moeten we zeker ook meenemen in de beslissing die we daar gaan nemen.

Het is pas tegen, laten we hopen, mei 2010 dat het college een definitieve beslissing zal nemen. Er wordt in ieder geval gestreefd naar een zeer breed draagvlak: we gaan in ieder geval zeer breed consulteren vooraleer het college de beslissing neemt. De uiteindelijke invoering zal dan toch maar nodig zijn in november 2010. We hebben dus nog wat tijd.

Karin Temmerman
Schepen van Stadsontwikkeling, Mobiliteit en Wonen

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info