Onaangepaste snelheid in de Kruisstraat in Drongen

11 juni 2012
Ik ontving klachten van bewoners van de Kruisstraat over de onaangepast snelheid van het autoverkeer in hun straat. De maximale toegelaten snelheid bedraagt 50 km/u, maar slechts heel weinig bestuurders houden zich aan deze limiet.

Deze situatie is niet nieuw, enkele jaren geleden werd een mobiele flitscamera geplaatst. De resultaten toonden duidelijk aan dat de snelheid veelal ongepast is. Toch zijn er sindsdien geen maatregelen genomen om het autoverkeer af te remmen.

Graag had ik van de schepen vernomen:

  • Bent u op de hoogte van de situatie in de Kruisstraat? Hoe beoordeelt u deze?
  • Is het niet aangewezen na te gaan op welke wijze deze straat kan aangepast worden om het autoverkeer trager te laten rijden? Hoe zou dit kunnen gebeuren?
  • Behoort het plaatsen van verkeersdrempels tot de mogelijkheden?

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

We krijgen zeer regelmatig klachten over de te hoge snelheid in zowel straten in de stad of verkavelingen in de deelgemeenten, waar men vaak om een zone 30 vraagt. Verder krijgen we ook klachten uit straten zoals de Kruisstraat die een verbindingsstraat is in meer landelijk gebied.

Een oplossing is niet eenduidig. Om op dergelijke wegen de snelheid laag te houden (tot 50 km/u) zouden we eigenlijk een zeer grote hoeveelheid snelheidsremmers moeten aanbrengen, wat budgettair niet mogelijk is. Bovendien is de Kruisstraat een straat met openbaar vervoer, waardoor bv. verkeersdrempels al wettelijk niet mogelijk zijn. Op een aantal busroutes in de stad en op vergelijkbare straten hebben we rijbaankussens aangebracht. Deze werken wel degelijk snelheidsremmend, maar geven in een aantal gevallen aanleiding tot klachten over geluids- of trillingshinder, zodat we ook wat meer restrictief zijn met deze rijbaankussens. We stellen immers vast dat lang niet alle bewoners vragende partij zijn.

Tenslotte is het ook zo dat op het meest cruciale punt in de Kruisstraat, met name het kruispunt met de Luchterenkerkweg, er w?l al een verkeersplateau is.

Martine De Regge
Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info