Tramverkeer op Sint-Baafsplein tijdens nieuwjaardrink

27 januari 2014

Tijdens de nieuwjaardrink voor de Gentenaars vorige week werd het tramverkeer langs het Sint-Baafsplein, in tegenstelling tot voorgaande edities, niet onderbroken. Het tramverkeer dat zich een weg moest banen door het volk was niet alleen storend voor de bezoekers, het leverde ook gevaarlijke situaties op.

Bovendien blokkeerden de wachtende trams de doorgang van het Sint-Baafsplein, waardoor in een eventuele crisissituatie een evacuatie compleet onmogelijk wordt door de muur van trams waar je niet om heen kan.

  • Wat is de reden dat het tramverkeer dit jaar niet werd onderbroken tijdens de nieuwjaardrink?
  • Werd deze situatie inmiddels geëvalueerd? Zo ja, wat was het resultaat hiervan?
  • Zal naar volgende edities toe het onderbreken van het tramverkeer terug in overweging genomen worden?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

1. De reden dat het tramverkeer dit jaar niet werd onderbroken tijdens de nieuwjaarsdrink

De motivering hiervoor is dat we het openbaar vervoer zoveel mogelijk willen promoten om van en naar de nieuwjaarsdrink te komen en de Lijn ook hun dienstverlening liever niet zag verstoord worden voor de reguliere reizigers. Wat vanzelfsprekend een lovenswaardig uitgangsprincipe is. Vandaar de vraag om te zoeken naar een oplossing voor trams en bussen tijdens de nieuwjaarsdrink. Aangezien de veiligheid van de bezoekers tijdens het evenement primeert, is hierover een veiligheidsoverleg geweest met alle betrokken partijen inclusief veiligheidsdiensten. De volgende voorzorgsmaatregelen werden genomen;

  • Sint-Baafsplein werd aan de kant van de tramsporen met crash-barriers afgezet zodat het publiek minder de neiging zou hebben op de tramsporen te gaan staan,
  • Meer chalets en geluidsversterking werden voorzien op de Botermarkt zodat er meer publiek ook daar naartoe kon,
  • Er werden geen drankchalets meer in de Limburgstraat opgesteld en de drankchalets op het Sint-Baafsplein werden met de rug naar de tram geplaatst, zodat bezoekers uitgenodigd werden om op het plein zelf te staan.
  • Politie en/of brandweer konden te allen tijde het tram- en busverkeer toch laten onderbreken indien zij de situatie niet veilig achtten.
  • Extra personeel: 10 lijncontroleurs + 5 van de 20 aanwezige politiemensen, werden ingezet om voertuigen te begeleiden langs de evenementenzone

Vanuit de commandopost in het NTGent en door de mensen op terrein, werd in continue onderlinge overeenstemming, de situatie geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Zo werd bijvoorbeeld tijdens de nieuwjaarsdrink eerst besloten om het openbaar vervoer in kolonne te laten rijden om het aantal doorritten te beperken, maar aangezien dit teveel zorgde voor een ‘muur’effect werd hier nog tijdens de nieuwjaarsdrink op advies van de politie van afgestapt

2. Werd deze situatie inmiddels geëvalueerd? Zo ja, wat was het resultaat hiervan?

We hebben afgelopen donderdag een eerste evaluatievergadering gehouden met alle betrokken partijen. We kunnen er uiteraard niet omheen dat de situatie zeker niet ideaal was maar alles werd van zo nabij gemonitord, opgevolgd en begeleid dat de veiligheid van het publiek niet in het gedrang kwam. Uiteraard moeten we natuurlijk ook rekening houden met de perceptie van het publiek als het over veiligheidsgevoel gaat.

De belangrijkste bevindingen uit dit overleg:

  • Mede door het zeer mooie weer was dit een bijzonder geslaagde editie met 14.000 aanwezigen, dit grote succes zorgt ontegensprekelijk voor extra druk op het evenement
  • De Lijn krijgt zeer veel vragen om te onderbreken, niet enkel voor evenementen maar ook voor bijvoorbeeld werken, protocollaire situaties… en dit heeft een directe impact op bereikbaarheid voor reizigers en uiteraard, daaruit voortvloeiend ook klantentevredenheid. De Lijn liet ons weten dat, na een bevraging op de dag zelf, zowel de reizigers als het personeel deze oplossing als positief ervaren hebben.
  • Er was voordien beslist om zowel trams als bussen door te laten rijden. Op het evaluatieoverleg werd geconcludeerd dat bussen beter omgeleid worden.
  • De grote personeelsinzet voor begeleiding van trams en bussen was noodzakelijk. Zowel De Lijn als de politie zijn bereid deze inzet ook bij toekomstige edities te voorzien.
  • Door het vrijhouden van de corridor waar de tram reed was er wel steeds een evacuatiebuffer voor het publiek indien dit nodig zou blijken, andere jaren stond deze zone ook steeds vol met mensen.
  • Er wordt onderzocht om de vele bezoekers op het plein gedeeltelijk af te leiden [niet afsluiten] en mogelijke capaciteitsuitbreiding te zoeken naar andere pleinen
  • Het plaatsen van de crash-barriers zorgde voor een veiligere situatie aan de zijde van de tramsporen, maar sluit het plein zelf dan weer te veel af, wat mogelijks problemen kan geven bij evacuatie of calamiteiten. In de evaluatievergadering werd ervoor gepleit om hiervan af te stappen.

3. Zal naar volgende edities toe het onderbreken van het tramverkeer terug in overweging genomen worden?

Dit was uiteraard een eerste evaluatie van de situatie zoals ze bij editie 2014 was, er volgt een tweede evaluatiemoment waarbij gezocht wordt naar mogelijke alternatieven. Er zijn uiteraard verschillende mogelijke scenario’s die op volgende overlegmomenten grondig zullen bekeken worden zodat we een doordacht plan voor dit, steeds succesvoller wordend, evenement kunnen voorleggen.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info