Innovatieve straatverlichting

16 december 2014

Naar aanleiding van een vraag i.v.m. het wegnemen van de verlichting langs de fietspaden in de verkaveling Lange Velden in Wondelgem vorig jaar, stelde u dat de ontwikkelingen rond aanwezigheidsdetectie, dimmer en selectief doven van verlichting, hoewel deze al een tijdje in gebruik zijn in Nederland, nog niet robuust genoeg waren om op grotere schaal toe te passen.

Deze week pakte de stad Eeklo uit met intelligente straatverlichting, verlichting die pas op volle sterkte gaat branden als er beweging is. Maar ook andere innovatie duurzame toepassingen voor straatverlichting en fietspaden vinden steeds vaker ingang. Denk maar aan lichtgevende fietspaden of fiets- en voetpaden waarin zonnepanelen worden verwerkt.

  • Hoe ver staat Stad Gent in het onderzoeken van dergelijke duurzame en innovatieve toepassingen?
  • Kan in de wijk Lange Velden, waar de verlichting inmiddels fysiek werd verwijderd, een dergelijke innovatieve toepassing overwogen worden?
  • Zijn er concrete (proef)projecten gepland? Zo ja, welke en wat is hiervoor de timing?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

De Stad Gent heeft de afgelopen jaren al heel wat ervaring opgebouwd rond openbare verlichting. De Stad werkt hiervoor nauw samen met Eandis en vertrouwt op hun expertise om te helpen in het maken van de juiste keuzes, technologisch de best betrouwbare techniek aan te duiden die de nodige levensduur heeft met een aanvaardbaar onderhouds- en herstellingsniveau. Hierdoor is het mogelijk geweest om de laatste 4 jaar nieuwere armaturen te installeren op verschillende plaatsen in Gent en de doelstellingen van 2020 al te kunnen halen.

Zoals u weet hebben wij een Lichtplan sinds 1999 waar we al talrijke prijzen mee hebben gewonnen. Ook in dit kader houden we steeds de vinger aan de pols wat de duurzaamste en innovatiefste verlichtingstechnieken betreft.

Binnen de Stad Gent wordt het dimmen en eventueel doven voorbereid. Dit is echter vooral van toepassing voor woonstraten. Dimmen kan alleen als de installatie (bekabeling en apparatuur) daarvoor geschikt is. Een groot deel van de Gentse bekabeling/apparatuur is daar niet voor geschikt. Met de zones waar dit wel mogelijk is, willen we overgaan tot dimmen. We gaan ook meer verlichting doven, wat op zich niet innovatief is, maar het is wel pas de laatste jaren dat men hier grondig over nadenkt. Dat men hier een écht kader voor schept. Wat het doven van verlichting betreft zullen we uiteraard steeds rekening moeten houden met de verkeersveiligheid.

Op dit moment worden fietspaden zo veel als mogelijk uitgerust met LED (alleen van toepassing als er geen gewone rijweg bij is betrokken).

Voorbeelden hiervan zijn:

  • de Weverbosdreef (Gentbrugge- uitgevoerd),
  • de Coyendansparksite (is gepland voor uitvoering),
  • het Marantpad (Victoria Regiapark Gentbrugge – is gepland in uitvoering)
  • de Parkbosfietsroute (tussen Gent en De Pinte – wordt ingepland).

Andere dossiers zijn nog in onderzoek.

In de Lange Velden werd de verlichting weggenomen, conform het Lichtplan. Trage doorsteken (voetgangers, fietsers) die geen prioritaire doorsteken zijn, worden niet verlicht. Dit is ook zo voor andere doorsteken over het grondgebied van Gent wanneer vlakbij een perfect verlicht alternatief aanwezig is.

Er is op dit moment 1 proefproject in Gent ism Eandis en externe partners. Het betreft het Gaardeniersfietspad dat voorzien is van detectie. Dit fietspad is de laatste 2 tot 3 jaar gebruikt om allerhande innovatieve systemen uit te testen, van automatische detectie op verschillende wijzen, tot handmatig in werking zetten van de verlichting, … en waarbij de mening van de gebruikers telkens werd gevraagd. We hopen hier snel mee verder te kunnen gaan en dit uit te breiden naar andere plekken in Gent.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info