›› Home ›› Nieuws

Start circulatieplan op 3 april

31 maart 2017

Op maandag 3 april gaat het nieuwe circulatieplan voor de Gentse binnenstad van start. Vanaf dan wordt het doorgaande verkeer geweerd zodat wie effectief in de binnenstad moet zijn vlotter op zijn bestemming geraakt. De voorbije maanden zijn onder impuls van Open Vld Gent heel wat flankerende maatregelen genomen zoals aanpassing van kruispunten op de stadsring, betere afstelling van verkeerslichten en de realisatie van bijkomende P+R-plaatsen rond de binnenstad. Maatregelen die we nauwgezet zullen opvolgen en, wanneer nodig, bijsturen.

Aanpassingen stadsring R40

De voorbije maanden werden heel wat kruispunten aangepakt. Het meest in het oog springend is ongetwijfeld de Heuvelpoort, waar iedereen zelf kan vaststellen dat files tijdens de spits fors verminderd zijn, en de capaciteit stevig is gestegen. Intussen zijn er ook bijkomende afslagstroken gekomen aan de Bijloke, de Sint-Lievenspoort (komende van de Dampoort richting autostrade), de Drongensesteenweg. De werken aan de Martelaarslaan zijn klaar tegen eind maart.

Voor 3 april worden ook de verkeerslichten geactiveerd aan de Contributiebrug (Nieuwewandeling) en aan de Dampoort. Die verkeerslichten moeten fiets- en voetgangersstromen onderbreken, zodat auto's vlotter kunnen doorrijden. In augustus zal het kruispunt aan het Neuseplein en de Tolhuislaan ook nog worden aangepast door het Vlaams Gewest.

De verkeerslichten op de R40 zullen allemaal afgesteld zijn tegen 3 april om een vlotte doorstroming mogelijk te maken. Dit is wel geen 'groene' golf over de ganse ring, zoals vaak wordt beweerd. Door de lengte van de ring zou dit immers maar in één richting tegelijk kunnen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

P+R

Tegen 3 april zullen er 2400 P+R-plaatsen voorzien zijn, drie maal zoveel als vandaag. De meest opvallende nieuwe P+R zijn Galveston (met fietsverbinding naar het centrum, bedoeld voor mensen die in de binnenstad werken) en Gent Sint-Pieters (met een vlotte tramverbinding, ook voor mensen die in de binnenstad werken).

Daarnaast wordt ook de parking van de sporthal Bourgoyen ingericht als P+R, komt er een uitbreiding aan de Industrieweg en de Neptunus in Wondelgem en aan de Watersportbaan.

Voor bezoekers uit Sint-Amandsberg en Oostakker is er bijzonder goed nieuws. De huidige P+R aan de Carrefour in Oostakker heeft geen goede verbinding met het stadscentrum. Vanaf 3 april komt er een (gratis) alternatief aan Weba (Vliegtuiglaan). Een gratis shuttle brengt bezoekers van daar naar Sint-Jacobs.

De komende jaren worden er nog extra P+R-plaatsen voorzien. Dit jaar nog start de bouw van een parking van 500 plaatsen aan de Hundelgemsesteenweg (Speurder). Volgend jaar wordt de P+R Arsenaal (Brusselsesteenweg) uitgebreid. In totaal zullen op diverse plaatsen nog bijna 1000 bijkomende P+R-plaatsen voorzien worden. Ook aan het sportcentrum Rozebroeken wordt de parking volgend jaar uitgebreid met een extra verdieping.

Andere aanpassingen

Alle nieuwe verkeersborden, meer dan 1500, zijn geplaatst. In het weekend van 1 en 2 april worden die allemaal 'onthuld'. Goed nieuws is dat er maar liefst 1800 borden verdwijnen uit de binnenstad, wat de trottoirs zal 'opkuisen'.

Ook de tijdelijke inrichtingen op de knippen zullen gerealiseerd zijn tegen 3 april.

Bij de parking Reep zijn de in- en uitrit omgewisseld, waardoor deze centrale parking gemakkelijker bereikbaar wordt vanaf de Zuid (via de Vlaanderenstraat).

GPS

Voor wie vertrouwt op de GPS, is toch even uitkijken. Niet alle fabrikanten zullen hun kaarten aangepast hebben tegen 3 april. Een goed alternatief is in elk geval de routeplanner Van A naar B op de site van de Stad Gent.

Evaluatie en bijsturing

Onze fractie onder leiding van Sami Souguir zal de situatie op het terrein van nabij opvolgen. Schepen Christophe Peeters maakt deel uit van de stuurgroep, en zal waar nodig bijsturingen en aanpassingen voorstellen die snel zullen ingevoerd worden, indien er 'systeemfouten' zouden opgemerkt worden. Een eerste grondige evaluatie zal nog voor de zomervakantie gebeuren, aan de hand van objectieve metingen.

Inmiddels is ook het door de Open Vld voorgestelde Burgerkabinet van start gegaan, een representatieve groep Gentenaars die het circulatieplan zal monitoren en voorstellen zal doen voor eventuele bijsturing.

Op de website van de Stad Gent vindt u alle informatie over het circulatieplan

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info