›› Home ›› Nieuws

Nieuw Stadskantoor open

14 februari 2023

Aan de Zuid is het nieuwe Stadskantoor geopend. Dat verenigt alle diensten en loketten op één centrale plek. “In digitale tijden blijft ook de fysieke bereikbaarheid belangrijk”, zegt schepen van Publiekszaken Sofie Bracke.

 “In het Stadskantoor kan de Gentenaar vanaf nu terecht met ál zijn vragen.”

Wie het nieuwe Stadskantoor aan de Zuid binnenwandelt, komt terecht in een grote, lichtrijke publiekszone. Centraal daarin vind je onthaalbalies van Gentinfo, maar ook snelbalies waar je bijvoorbeeld heel snel een reispas kan afhalen. Ook zijn er doe-het-zelfbalies en aparte spreekruimtes voor meer complexe dossiers.

Sofie Bracke: "In totaal zijn er 100 contactpunten. Om onze dienstverlening te optimaliseren, zijn we in het hoofd van de burger gekropen. Hoe vindt die het makkelijkst de weg? Hoe wordt die het snelst geholpen? Zo werken we niet langer per dienst, maar wel per thema. Alles om onze dienstverlening zo klantvriendelijk mogelijk te maken."

Vroeger had elke dienst zijn eigen loketwerking, zijn eigen openingsuren en zijn eigen infofiches. Dat is verleden tijd: de Gentenaar kan voortaan met al zijn vragen terecht op één adres. Centraal, toegankelijk en kindvriendelijk. In het Stadskantoor is een aparte zone voorzien voor Burgerzaken, voor Stedelijke Ontwikkeling en voor het Groeiteam.

Sofie Bracke: "Je kan alsmaar meer producten digitaal verkrijgen, vanuit je luie zetel, maar niet iedereen is digitaal even sterk. Als overheid blijven we daarom ook inzetten op de fysieke dienstverlening, in het stadskantoor én in de dienstencentra in de wijken."

Naast de publieke zone is er ook een aparte zone voor personeel. Daar werken ongeveer 1450 medewerkers. In de volgende fase zal het Stadkantoor via een passerelle verbonden worden met het oude bibliotheekgebouw, waar onder meer de Stadswinkel onderdak zal vinden.

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info