Maak in enkele muisklikken een online afspraak bij Stad Gent

21 maart 2016

Vanaf vrijdag 18 maart kan in enkele muisklikken een online afspraak gemaakt worden voor bijvoorbeeld het aanvragen of het ophalen van een reispas tijdens één van de avondopeningen. Die avondopeningen zijn onderdeel van de aangepaste loketuren vanaf maandag 11 april. Met de nieuwe openingsuren wil de Stad Gent nog beter bereikbaar zijn voor de burger.

Nieuwe openingsuren

Vanaf maandag 11 april zullen de openingsuren van de loketten van de Stad Gent beter afgestemd zijn op de burger. Zo kunnen Gentenaars op zaterdag een uur langer terecht aan de loketten van Burgerzaken. Om het de burger makkelijker te maken, worden de openingsuren van een 80-tal stadsloketten bovendien beter op elkaar afgestemd. Zo openen alle loketten om 9 uur en kunnen ze allemaal bezocht worden op woensdagnamiddag. Donderdag wordt een algemene sluitingsdag, maar het Gentinfo-Punt in Administratief Centrum Zuid blijft wel open donderdag.

Daarnaast wordt het ook mogelijk om twee avonden per week op afspraak langs te komen. De loketten zijn op maandagavond en op dinsdagavond open tot 19 uur.  Die online afspraak kan vanaf vrijdag 18 maart heel eenvoudig via de website www.stad.gent/beteretijden geboekt worden. Op de website is een overzicht terug te vinden van de aangepaste openingsuren en een overzicht van de tien meest aangevraagde producten.

Hoe een afspraak maken

Gentenaars die bijvoorbeeld een reispas willen aanvragen of ophalen, surfen naar de webpagina over de reispas via  www.stad.gent, de website van de Stad Gent en zien daar meteen in link ‘Maak een afspraak’. Het volstaat om in te loggen via hun MijnGent-account. Vervolgens kiezen ze een locatie uit waar de reispas kan worden aangevraagd of opgehaald (Administratief Centrum Zuid of één van de dienstencentra) en  kiezen ze een datum en tijdstip. Wie geen MijnGent-account heeft, dienst enkele contactgegevens in te vullen alvorens een afspraak te maken. Eens de afspraak vast ligt, krijgt de burger een bevestigingsmail. Op de dag van de afspraak ontvangt hij of zij een herinneringsmail.  

‘In enkele eenvoudige muisklikken maak je dus een afspraak’, aldus schepen van Burgerzaken Sofie Bracke. ‘Gentenaars die niet vertrouwd zijn met een computer kunnen ook naar Gentinfo, tel. 09 210 10 10 bellen om een afspraak in te plannen. Burgers kunnen vanaf 11 april niet alleen twee avonden per week bij ons langskomen tot 19uur, ze weten ook op voorhand wanneer ze precies geholpen zullen worden. Wachten hoeft niet meer. Dat maakt onze dienstverlening veel klantvriendelijker.’

Masterproject Loket- en OnthaalBeleid

De aanpassing van de openingsuren van de loketten kadert binnen het masterproject Loket- en OnthaalBeleid (LEO) dat zich buigt over de vraag hoe het contact met de burger zo optimaal en klantvriendelijk mogelijk kan worden georganiseerd, zowel in het centrum van de stad als in de verschillende deelgemeenten.

‘De studie vertrok vanuit de dienst met de meeste loketten en klantverrichtingen, namelijk de Dienst Burgerzaken’, aldus Sofie Bracke, schepen van van Burgerzaken en Protocol en Ambtenaar van de Burgerlijke Stand en politieke verantwoordelijke voor LEO. ‘Maar om een duidelijker overzicht te kunnen bieden aan de klant en voor een efficiëntere stadsorganisatie pasten ook andere diensten zoveel als mogelijk hun loketuren aan.’

Vanaf maandag 11 april 2016 worden daarom niet alleen de uren aangepast van de Dienst Burgerzaken maar ook van Wonen, Milieu en klimaat, Stedenbouw en Openbaar Domein, Belastingen, Invorderingen, het Vrijwilligersloket, het Gentinfo-Punt, OOG (AC Portus) en het Mobiliteitsbedrijf (Sint-Michielsplein). 

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info