Slechte staat Woodrow Wilsonplein

24 januari 2017

Op verschillende plaatsen, vooral t.h.v. de taxi-standplaatsen, ligt het Woodrow Wilsonplein er bijzonder slecht bij. Concreet heb ik dan ook volgende vragen.

Is een heraanleg of onderhoud van het  Woodrow Wilsonplein voorzien? Zo ja, wat is hiervoor de timing?

Zal bij een eventuele heraanleg overwogen worden om een bestrating te voorzien die beter bestand is tegen zwaar verkeer van bussen en vrachtwagens?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Is een heraanleg of onderhoud van het Woodrow Wilsonplein voorzien? Zo ja, wat is hiervoor de timing?

Er is inderdaad een heraanleg voorzien van bepaalde delen van het Woodrow Wilsonplein.

Zo wordt bekeken om de taxistandplaats te verplaatsen elders op het plein om zo de huidige locatie te kunnen herstellen aangezien deze locatie qua ondergrond (tegels) niet geschikt is, maar ook qua positie voor voetgangers en fietsers niet optimaal is.

De plannen hiervoor dienen eerst nog door het college goedgekeurd te worden en zijn bouwvergunningsplichtig. Een concrete timing kan dan ook pas na verkrijgen van de bouwvergunning meegegeven worden.   

De Lijn voorziet ook het herstel van de betonpanelen tussen de haltelocatie Zuid en de Vlaanderenstraat. De timing van deze werken dient nog bepaald te worden in samenspraak met de coördinator Minder Hinder wanneer dit best past.


Zal bij een eventuele heraanleg overwogen worden om een bestrating te voorzien die beter bestand is tegen zwaar verkeer van bussen en vrachtwagens?

De bestrating van de rijwegzones zijn op het plein nog in goede staat. De overige zones of effectieve pleinruimtes, voorzien van tegels, zijn ruimtes bedoeld voor voetgangers en fietsers.

Helaas kennen deze zones een oneigenlijk gebruik door voertuigen en is het de bedoeling om na heraanleg van de taxizone en herstel van het plein de open ruimte zodanig af te schermen met straatmeubilair (fietsenstallingen en banken) zodat het zo goed als onmogelijk wordt om hier op te rijden met voertuigen.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info