Vervoersmodi toeristen

10 april 2013
Het toerisme in Gent is ??n van de grootste economische groei-activiteiten geworden in Gent. Uit een onderzoek van Toerisme Vlaanderen enkele maanden geleden bleek dat twee derden van de dagjestoeristen met de auto naar Gent komen. In de andere steden is dat nog niet de helft.

Kan de schepen een overzicht geven van de vervoersmodi waarmee toeristen naar Gent komen en hun percentage? Graag opdeling per jaar.

Sas van Rouveroij
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Recreatief dagtoerisme

Uit het kunststedenonderzoek 2011 van Toerisme Vlaanderen is gebleken dat het overgrote deel van de dagtoeristen met de wagen naar Gent komt. Onderzoek naar dagtoerisme werd in 2011 voor het eerst toegevoegd aan het vijfjaarlijks onderzoek vanuit Toerisme Vlaanderen naar de volledige toeristische sector.

Uit de eerste gegevens, op basis van een steekproef bij net geen 300 personen, kunnen we concluderen dat Gent met 67,7% veruit het meeste aantal dagtoeristen heeft die met de wagen komen. 30% komt met de trein. De andere transportmiddelen bedragen respectievelijk 0,3% (De lijn) en 1,8% (touringcars).

Uit de algemene cijfers voor alle kunststeden en Brussel samen (gegevens uitgesplitst per stad zijn voorlopig niet beschikbaar) kunnen we afleiden dat het voornamelijk de daguitstappers uit de buurlanden (Nederland, Frankrijk en Duitsland) zijn die zeer hoog scoren voor de verplaatsingen met de wagen. Dagtoeristen van het Verenigd koninkrijk en Spanje komen voornamelijk per trein of touringcar. Tenslotte bezoekt het merendeel van de binnenlandse toeristen de Vlaamse kunststeden en Brussel met de trein.

Vanuit Gent zal er ook in de toekomst op aangedrongen worden om deze categorie toeristen verder op te nemen in het periodiek onderzoek van Toerisme Vlaanderen zodat dit verder kan worden opgevolgd. Een opdeling per jaar is op dit moment niet voorhanden.


Recreatief verblijfstoerisme

Naast het dagtoerisme werd eveneens aan 479 (recreatieve) verblijfstoeristen gevraagd hoe ze naar Gent kwamen.

Vooreerst valt het op dat bij de recreatieve verblijfstoeristen Gent ook hier hoog scoort bij toeristen die zich met de wagen verplaatsten. Na Mechelen met 81,6% heeft Gent met 62,8% het hoogst aantal verblijfstoeristen die met de wagen komen. De andere kunststeden schommelen tussen 37% (Brugge) en 52% (Leuven).

Naast de (hoofd)verplaatsing met de wagen werd voor Gent eveneens gepolst naar verplaatsingen per: gewone trein (9,9%); HST/Thalys/Eurostar (8%); touringcar (2,3%) en vliegtuig (16,4%).

Net zoals bij de dagtoeristen zijn het ook hier de buurlanden die voornamelijk met de wagen naar Gent komen voor een citytrip. Opvallend is dat ook hier de Belgen overwegend met de wagen komen. Valt nog aan te stippen dat de hogesnelheidstrein vooral door Fransen en toeristen uit het Verenigd Koningrijk gebruikt wordt als transportmiddel. Spanjaarden en Italianen komen voornamelijk per vliegtuig.

Op basis van de onderzoeken van 2000 en 2005 zien we dat het transport per auto tussen 2000 en 2011, na een stagnatie tussen 2000 en 2005, significant gestegen is, voornamelijk ten koste van de touringcar. De combinatie gewone trein en hogesnelheidstrein en toeristen die per vliegtuig komen bleef quasi stabiel in de afgelopen 10 jaar.

Deze evolutie vindt men eveneens terug in de andere kunststeden. Ook daar is er een significante stijging van de auto ten koste van de verplaatsingen per touringcar.

Ook hier wordt, gezien de hoge kostprijs van dergelijk onderzoek, slecht om de 5 jaar een bevraging gedaan naar het transportmiddel bij toeristen.

Annelies Storms
Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info