Gevaarlijke oversteekplaats voor voetgangers aan Koningin Maria Hendrikaplein

5 december 2013

Het zebrapad en de voetgangersoversteekplaats tussen de Elisabethlaan en het Koningin Maria Hendrikaplein wordt dagelijks door zeer veel voetgangers gebruikt richting station, het is alleen helemaal niet meer zichtbaar. Daardoor bestaat grote onduidelijkheid of de voetgangers dan wel de bussen er voorrang hebben.

Elke dag zijn er levensgevaarlijke situaties met voetgangers die willen oversteken, maar van hun sokken worden gereden door de bus.

  • Is het nog langer de bedoeling dat deze plaats als voetgangersoversteekplaats doorgaat?
  • Zo ja, kan de wegmarkering dan opnieuw aangebracht worden en wie heeft op deze plaats voorrang?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Deze stroken moeten worden gezien als "oversteekstroken" die oversteken faciliteren, zonder dat de voetgangers daar voorrang hebben. Achterliggend idee bij het aanbrengen van deze stroken is de dubbelzigheid van voorrang op zebrapaden voor voetgangers en voorrrang voor de tram. De tram heeft altijd voorrang, maar voetgangers hebben voorrang op zebrapaden. In principe is het zelfs zo dat - bij aanbrengen van zebrapaden - de voetganger voorrang heeft op de bus, maar niet op de tram. Om dit verkeersjuridisch conflict op te lossen, is er voor gekozen in de toekomst geen zebrapaden meer aan te brengen over exclusieve tram(bus)beddingen. Op die manier vermijdt men de ondubbelzinnigheid. Om het oversteken toch enigszins te kanaliseren, is voor deze blauwe stroken gekozen.

Deze blauwe stroken hebben echter geen juridisch statuut en geven dan ook geen voorrang aan voetgangers. Ze zijn bijvoorbeeld te vergelijken met de fietssuggestiestroken, die de aanwezigheid van de fietser moeten benadrukken, zonder dat daar bepaalde "rechten" aan verbonden zijn.

De problematiek dient hier in de bredere context te worden gezien. Er zal in de werkgroep die gaat over de mobiliteit rond het Sint-Pietersstation binnenkort worden nagegaan hoe de voetgangersstromen het best worden opgevangen, waar welke oversteken kunnen worden geoptimaliseerd en dit zowel voor korte als langere termijn. Op dat moment zal ook worden beslist of deze stroken worden herschilderd of op een andere plaats aangebracht.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info