Chinese toeristen landen in Bierset

13 april 2015

Onlangs is bekend gemaakt dat Luik een contract heeft afgesloten met een Chinese touroperator om jaarlijks 50.000 charter toeristen in Bierset te ontvangen. Vanuit Luik maken de Chinese toeristen dan een trip door Europa en ze doen daarbij ook België aan. Brussel, Brugge en Maasmechelen zouden in hun reisprogramma zijn opgenomen.

Dit alles is gerealiseerd in samenwerking met het Waalse Gewest en de diensten voor bevordering van toerisme van de drie gewesten.

  • Werd Gent op enige manier gecontacteerd om invulling te geven aan het programma of heeft de stad zelf contact hiertoe genomen?
  • Zal Gent alsnog stappen ondernemen om in het toeristisch programma te worden opgenomen?

Stephanie D'Hose
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Maas Mechelen is opgenomen omwille van het shoppingcenter.

Sta mij toe om u twee vragen tegelijk te beantwoorden en dit antwoord te duiden vanuit de beleidsvisie op de toeristische exploitatie van Gent.

Ik zal meteen met de deur in huis vallen: neen, we zijn niet gecontacteerd hierover en zal ook geen stappen ondernemen om in het programma opgenomen te worden omdat het aantrekken van dagtoeristen die in groep komen géén prioriteit is in ons toeristisch beleid.

Gent zou, in de soort Europese rondreis dat touroperators als U-tours aanbieden, een tussenhalte zijn waarbij groepen toeristen amper een paar uur in Gent doorbrengen. Ze worden met een bus afgezet, doen enkele attracties, drinken nog iets en worden met diezelfde bus terug opgepikt. Zo worden er 3 of 4 bestemmingen op 1 dag bezocht. Toeristen met dit profiel aantrekken is voor Gent geen prioriteit. In ons toeristisch beleid staat duurzame groei centraal en daarbij ligt de focus volledig op verblijfstoerisme omdat verblijfstoeristen, en zeker individuele verblijfstoeristen ten opzichte van (groepen) dagtoeristen:

  • meer uitgeven en daarbij ook meer inkomsten genereren, ook voor kleinere lokale handelszaken. Belangrijk voor de economische impact.
  • De stad meer in de diepte leren kennen, voelen, beleven, waardoor ze zich ontpoppen tot betere ambassadeurs achteraf (via mond-aan-mondreclame of via sociale media)
  • Als individuele toeristen meer opgaan tussen de Gentenaars, zich meer verspreiden over de hele stad en aldus minder het beeld voeden dat Gent “ingenomen” wordt door toeristen.

China is één van de zogenaamde future markten. Dat zijn markten met potentieel voor de toekomst, en daarom wordt door onze regionale toeristische diensten (Toerisme Vlaanderen en OPT Wallonië) op die markten nu al ingezet, weliswaar vooral op het creëren van naamsbekendheid. De meeste van die markten, ook China, moeten voorlopig immers nog tot de zogenaamde “immature markten” worden gerekend. Omdat zij vooral in groep komen en slechts heel weinig tijd op 1 locatie doorbrengen. Aangezien Gent vooral individuele verblijfstoeristen wil aantrekken, en deze toeristen maximaal wil spreiden in de tijd (doorheen heel het jaar) en in de ruimte (over de hele stad), is het aantrekken van Chinese dagtoeristen in groep, géén prioriteit en zullen we ook geen stappen in die richting ondernemen.

Annelies Storms
Schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info