Hinderlijk fietsen voetgangersgebied

18 mei 2015

De problematiek van het hinderlijk fietsen én stallen van fietsen in het voetgangersgebied is op verschillende fora, zowel door collega’s als mezelf, al meermaals aangekaart. De problematiek blijft echter bestaan, tot grote ergernis heel wat bezoekers en handelaars in de binnenstad.

Op eerdere vragen antwoordde u dat de problematiek goed gekend is bij de politie en deze zowel sensibiliserend als verbaliserend optreedt tegen onaanvaardbaar en onveilig rijgedrag. Dit is een permanent aandachtspunt voor het Commissariaat Gent-Centrum en een blijvend aandachtspunt voor het Drakenteam.

Graag ontving ik voor het voetgangersgebied en voor het jaar 2014 een overzicht van:

  • het aantal geregistreerde verkeersongevallen;
  • het aantal geregistreerde vaststellingen van onveilig rijgedrag door fietsers;
  • het aantal geregistreerde vaststellingen van hinderlijk of onveilig gestalde fietsen;
  • het aantal weggenomen, hinderlijk of onveilig, gestalde fietsen;

Camille Daman
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Het verkeer in voetgangerszones wordt geregeld bij artikel 22sexies van de wegcode dat stipuleert dat:


22sexies.1.

Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.
Evenwel: hebben toegang tot die zones: …


22sexies.2.

In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.
De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; zij moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen.

Zij mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.
In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.
Het spelen is toegelaten.
Het is verboden te parkeren in die zones.


VKO voetgangersgebied 2014:

  Stoffelijke schade Lichtgewond Zwaargewond Doden Totaal
2014 32
(1xF; 2xV)
15
(11xF; 3xV)
3
(3xF; 1xV)
0
 
50
(15xF; 6xV)


De ongevallen met voetgangers laten zich opsplitsen als volgt: 4x conflict met fietser en 2x met auto, waarbij telkens de bestuurder in fout.

De ongevallen met fietsers geven volgend beeld: 4x conflict met auto, 2x conflict tussen fietsers onderling, 1x conflict met tram en 8x valpartij (tramsporen x3, glad wegdek x5).

Ik verwijs tevens naar de excel-bestanden in bijlage. Voor de excel-bestanden in bijlage volgende opmerking:

De selectie werd gemaakt binnen OI (onmiddellijke inningen) en VI (verkeers-inbreuken)voor 2014, met selectie van de straten die deel uitmaken van het voetgangersgebied en daarbij werden alle overtredingen met fietsers geselecteerd.

Dan een selectie gemaakt van die feiten die aanleiding kunnen geven tot hinderlijk fietsen. Gebruik van de GSM op de fiets is één van de kwalificaties die aldus werden weerhouden.

Daniël Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info