Inspanningen IVAGO opruimen sluikstort

20 oktober 2015

Met het actieplan 'Proper Gent', dat pas in april dit jaar werd goedgekeurd, zien we de eerste tekenen van beterschap op gebied van sluikstorten. IVAGO bleek de eerste helft van dit jaar immers al zo’n 30 ton minder sluikafval te hebben opgehaald dan vorig jaar. Maar het probleem blijft niet te onderschatten: uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag blijkt dat nog meer dan 50 keer per dag een sluikstort gemeld wordt in Gent.

Om sluikstorters niet het signaal te geven dat hun afval zomaar wordt opgekuist, moet voortaan iedere sluikstort gemeld worden alvorens wordt opgetreden. Het aantal meldingen toont bovendien aan dat de “meldingsmoeheid” relatief is.

Na melding blijkt het sluikafval echter niet altijd binnen de vooropgestelde termijn van 1 of 2 werkdagen opgeruimd te worden.

Afval trekt, jammer genoeg, afval aan en daarom is het uiteraard belangrijk dat het sluikafval, na melding, zo snel als mogelijk wordt opgeruimd.

Concreet heb ik hierover volgende vragen:

  • Welke (extra) inspanning zal IVAGO doen om sluikstort sneller en zoveel mogelijk binnen de vooropgestelde termijn op te ruimen, zijnde binnen de 2 werkdagen en in prioritaire wijken zelfs na 1 werkdag?
  • In welke mate wordt bij het opruimen van het sluikafval systematisch getracht de dader te identificeren?
  • Hoe verloopt de samenwerking met de politie hiervoor en welke resultaten levert dit op?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Ook in de vorige legislaturen moesten sluikstorten gemeld worden aan IVAGO alvorens ze door hen werden opgeruimd. Dit inderdaad om sluikstorters niet het signaal te geven dat het afval zomaar wordt opgeruimd. En dat maakt wel degelijk een verschil volgens mij. IVAGO haalde in 2014 623 ton sluikstorten op. Antwerpen haalde in datzelfde jaar 2014 rond de 9000 ton sluikstorten op.

Vandaag stuurt IVAGO elke dag een perswagen en, indien nodig, een kraanwagen de baan op om gemelde sluikstorten die zich binnen het bevoegdheidsterrein van IVAGO bevinden op te ruimen.

IVAGO handhaaft ook de ambitieuze plannen uit de beleidsnota 2014-2019 om het sluikstorten binnen een termijn van 2 werkdagen na de melding te verwijderen. Dat IVAGO hier vandaag nog niet voldoende in slaagt, bleek uit het antwoord op uw schriftelijke vraag.

Om deze termijn van twee werkdagen te halen, onderzoekt IVAGO momenteel de mogelijkheden om, door geschikte automatiseringssoftware, de meldingen beter te kunnen verwerken zodat het opruimen op een meer efficiënte manier kan gebeuren en men korter op de bal kan spelen.

Er wordt niet bij elk sluikstort bij het opruimen door IVAGO gezocht naar gegevens van daders. Het ‘vaststellen’ van een inbreuk, in deze een sluikstort, om vervolgens te beboeten moet immers door hiertoe bevoegde ambtenaar gebeuren.

De repressieve aanpak op sluikstorten is al meermaals toegelicht. Tijdens het 2-maandelijks hotspotoverleg worden hotspots gekozen met het oog op repressieve maatregelen zoals cameratoezicht, heterdaadacties in burger en doorzoekingen van sluikstort. Het Overlastteam van de politie is partner in dit hotspotoverleg.

In 2014 heeft het Overlastteam 38 acties gedaan om sluikstorten te doorzoeken. Hierbij vonden ze 91 sluikstorten met identificatiedocumenten wat leidde tot 91 PV’s of GAS-vaststellingen. De wijkdiensten van de Politie doorzoeken ook sluikstorten, maar er worden hierover geen aparte cijfers bijgehouden. De aanpak van deze problematiek is geïntegreerd in andere acties, patrouilles, buurtwerking,…

Gemeenschapswacht-vast stellers doorzoeken natuurlijk ook sluikstorten. Zij gaan wekelijks, samen met IVAGO of het Eco-Werkhuis, sluikstorten doorzoeken. In 2014 hebben ze 71 acties gedaan waarbij ze 383 identificatiegegevens vonden. Hiervoor werden 274 GAS-vaststellingen opgemaakt. Hier is het aantal GAS-vaststellingen lager dan het aantal identificatiegegevens, aangezien de Gemeenschapswacht proactief de gegevens checkt met het bevolkingsregister. Als er geen duidelijke link is tussen de gevonden ID en de gegevens uit het bevolkingsregister, wordt er géén GAS-bv opgemaakt.

We stellen wel vast dat potentiële overtreders ook steeds meer in de gaten hebben dat dergelijke doorzoekingen gebeuren en zich daaraan aanpassen zoals brieven waar de geadresseerde uitgeknipt is.

Tine Heyse
Schepen van Milieu, Klimaat, Energie en Noord-Zuid

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info