Oneigenlijk verkeer Sint-Godelievestraat

23 maart 2017

De Sint-Godelievestraat in Wondelgem eindigt in een weg met verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers. Deze weg sluit aan op het fietspad langs het Westerringspoor en de speelzone. De aanwezige signalisatie zou autobestuurders niet beletten de weg in te rijden of via de grasberm naar of langs de speelzone te rijden.

Bewoners blijken dan ook al een tijdje vragende partij om dit te verhinderen door het aanbrengen van verkeerspaaltjes zoals langs de andere kant van de Sint-Godelievestraat.

Concreet heb ik dan ook volgende vragen:

  • Bent u op de hoogte van de situatie die zich in de Sint-Godelievestraat voordoet?
  • Om welke reden is deze weg geen fietspad zoals dat wel het geval is langsheen het Westerringspoor, waar de weg aansluiting op geeft?
  • Op welke manier en via welke maatregelen zal het oneigenlijk verkeer op deze weg aangepakt worden?

Sami Souguir
Fractievoorzitter


Antwoord:

Het pad in het verlengde van de Sint -Godelievestraat loopt door een parkzone. De bedoeling is dat fietsers en voetgangers samen gebruik maken van het pad als evenwaardige verkeersdeelnemers.

De aanwezige signalisatie met C3 en onderbord M2 ondersteunt deze doelstelling.

Indien er hier via verkeersborden (D7) de signalisatie van een ‘verplicht fietspad’ aangebracht zou worden die hiermee het pad een statuut als fietspad geeft, zouden voetgangers voorrang moeten verlenen aan fietsers. Dit is niet het beoogde doel.

Omwille van de parksfeer wenst de stad ook geen bromfietsers toe te laten in het park. Aanbrengen van een D7 zou bromfietsers klasse A wel toe laten gebruik te maken van het pad.

Het verschil met de andere paden langsheen het westerringspoor is dat de andere paden onderdeel zijn van de grootstedelijke hoofdroute, waar de fietsfunctie wel primeert op de parkfunctie. dit is niet het geval voor het verlengde van de Sint-Godelievestraat.

Het aanbrengen van paaltjes op paden waar fietsers passeren wordt in prinipe zoveel mogelijk vermeden om de kans op eenzijdige ongevallen met fietsers zo klein mogelijk te houden. Enkel wanneer de fietser of wandelaars in gevaar worden gebracht wordt overwogen om paaltjes te plaatsen. Gezien de recente klachten zal bekeken worden of de plaatsing van paaltjes nodig is.

Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info