Verkeersonveiligheid Baarleveldstraat Drongen

19 maart 2012
Meerdere buurtbewoners wisten mij te melden dat er voortdurend ongevallen met heel wat schade gebeuren in deze straat. Er mag in deze straat slechts 50km/u worden gereden, maar slechts weinigen houden zich hieraan en vele roekeloze chauffeurs verliezen dan ook de controle over hun stuur na de bocht.

De verkeersborden sneuvelden al meerdere malen en de wijkagent is goed op de hoogte van deze situatie.

Verder blijkt ook nog dat deze straat voortdurend gebruikt wordt door het vrachtverkeer die naar het industriepark te Drongen rijden. Deze situatie - zo was beloofd - zou slechts tijdelijk zijn, doch blijft tot op heden bestaan. De hoeveelheid ongevallen toont ontegensprekelijk aan dat deze onveilige verkeerssituatie niet langer mag blijven voortduren.

Concreet wens ik U dan ook te vragen of U kan nagaan om het vrachtverkeer via alternatieve wegen naar het industriepark te laten rijden, waarbij zij slechts in ??n richting per straat mogen rijden om de verkeersdruk in de buurt te ontlasten.

Verder zou een concrete oplossing in de gevaarlijke bocht kunnen zijn om een verkeersdrempel te plaatsen en zouden meer politiecontroles hun effect niet missen.

Carl De Decker
Gemeenteraadslid


Antwoord:

Voor een reactie op de vraag ging ik ten rade bij het Bureau Verkeerstechniek (BVT), de vroegere VTA van LPZ Gent. Deze gaf volgende toelichting.

De Baarleveldestraat was op 1 februari ll. nog voorwerp van een verkeerstechnisch onderzoek door het BVT naar aanleiding van een klacht.

Aansluitend werd op 2 februari 2012 een verkeerstechnisch advies opgesteld en naderhand voorgelegd aan mijn ambt. In dit advies stelt het BVT vast dat de Baarleveldestraat voor het vrachtverkeer de enige verbindingsweg is tussen het industriepark van Drongen en de autosnelweg E 40 en/of de Deinsesteenweg. Andere, beter geschikte wegen, zijn er gewoon niet. De straat kent dan ook heel wat doorgaand vrachtverkeer. In het verleden werden reeds heel wat verkeersmaatregelen getroffen om de straat veiliger te maken, met name:

  • invoering van een snelheidsbeperking van 50 km/u (door middel van verkeersborden C 43);
  • alle aanwezige bochten worden aangeduid door aangepaste gevaarsborden A1;
  • de 2 (scherpste) bochten ter hoogte van de E40 worden bijkomend geaccentueerd door schrikpanelen;
  • belijning van de randen van de rijbaan (teneinde accentuering van het bochtig trac?);
  • de rijbaan is verdeeld in 2 rijstroken door een onderbroken streep, overgaand in een doorlopende streep in de 2 bochten ter hoogte van de E40 (om dezelfde reden).

De verkeerssignalisatie werd nog volledig nagezien in december 2009 en geoptimaliseerd in maart 2010 en blijkt thans volledig in orde. Niet de weg op zich is onveilig maar wel het gedrag van de weggebruikers. Daarom stelde BVT geen bijkomende verkeerstechnische maatregelen voor, maar is wel van oordeel dat geregeld snelheidsmetingen en -controles moeten gebeuren.

Invoering van eenrichtingsverkeer is luidens het advies g??n goed idee gezien de functie van de weg, het gebrek aan geschikte alternatieve wegen voor het vrachtverkeer van en naar het industriepark en het feit dat deze maatregel de snelheid ongetwijfeld nog zou doen toenemen. Ik heb dat advies goedgekeurd op 7 februari 2012. De beslissing werd vervolgens overgemaakt aan de Verkeersdienst voor het houden van snelheidsmetingen en ?controles.

Het voorstel tot aanleg van verkeersdrempels zal aan de Mobcel worden voorgelegd.

Dani?l Termont
Burgemeester

Optionele cookies plaatsen voor Google Analytics, zoeken en social media integratie:       Accepteren       Weigeren       Meer info